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Professors

Kihan Kim Professor

MajorSport Media, eSport, Digital Sport
Office71-1동 508호
ContactBldg 71-1, Rm 508
Emailkihan@snu.ac.kr
Research Areas
Sport Media, eSport, Digital Sport, Sport Communication, Sport Advertising and PR, Sport Media Bigdata
Teaching

Sports Media, Understanding esports, Artistic Gymnastic, Ski

Education
  • B. A., Seoul National University
    Physical Education
  • M. A., University of Missouri-Columbia
    Journalism
  • Ph. D., The University of Texas at Austin
    Advertising
Professional Career
  • Professor, Department of Physical Education, Seoul National University (Sep. 2016  ~ present)
  • Vice President, Korean Society for Media & Sport
  • Vice President, Korean Society for Sport Management
  • Associate Professor, Department of Physical Education, Seoul National University (Sep. 2011 ~ Aug. 2016).
  • Assistant Professor, Department of Physical Education, Seoul National University (Sep. 2009 ~ Aug. 2011).
  • Assistant Professor, School of Journalism, Middle Tennessee State University (Aug. 2008 ~ May 2009).
  • Assistant Professor, School of Communication, The University of Hartford (Aug. 2006 ~ May 2008).
  • Adjunct Faculty, Department of Journalism, Austin Community College (Aug. 2004 ~ May 2005).
Selected Publications
[Refereed Journals: International, *Corresponding author]
  • Hur, Chan Hyeon and Kihan Kim* (2022, OpenAccess), “The anticipated legacies of mega sporting events: An econometric analysis of Olympic announcement effect on the real estate market in small communities,” Applied Economics, DOI: https://doi.org/10.1080/00036846.2022.2118223.
  • Lee, Buyeong, Kihan Kim* and Yeayoung Noh (2022), “The Effect of Servicescape in Professional Baseball Stadium on Spectator’s Satisfaction and Repatronage Intention,” International Journal of Human Movement Science, 16(3), 15-29.
  • Kim, Hyuksoo, Kihan Kim and Yunjae Cheong (2022), “Understanding the Role of Construal Level in Time-Restriction,” International Journal of Advertising, 41(7), 1382-1407. Published Online February 2022. DOI: https://doi.org/10.1080/02650487.2021.2022290
  • Kim, Kihan, Hojun Sung, Yeayoung Noh and Kimoon Lee (2021), “Broadcaster Choice and Audience Demand for Live Sport Games: Panel Analyses of the Korea Baseball Organization,” Journal of Sport Management, 36(5), 488-499. DOI: 10.1123/jsm.2020-0311
  • Noh, Yeayoung, Hyuksoo Kim, Kihan Kim and Yunjae Cheong* (2021), “The Relationship Between Consumer Engagements with Super Bowl Ad Tweets and the Advertisers’ Official Twitter Accounts: A Panel Data Analysis of 2019 Super Bowl Advertisers,” International Journal of Advertising, 40(6), 852-869. DOI: 10.1080/02650487.2020.181900
  • Yun, Lira, Kihan Kim and Yunjae Cheong* (2020), “Sports Sponsorship and the Risks of Ambush Marketing: The Moderating Role of Corporate Reputation in the Effects of Disclosure of Ambush Marketers on Attitudes and Beliefs Towards Corporations,” International Journal of Advertising, 39(7), 921-942. DOI: 10.1080/02650487.2019.17109
  • Ryu, Yoonji, Kihan Kim*, Jongwon Paik and Yunjae Cheong* (2019), “Determinants of Audience Demand for the Televised Professional Baseball Matches in Korea: An Analysis of the Post-Season Matches from 2008 to 2016,” International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 20(1), 184-202. DOI: 10.1108/IJSMS-12-2017-0127.
  • Kim, Kihan, Yunjae Cheong and Hyuk Soo Kim (2017), “User-Generated Product Reviews on the Internet: The Drivers and Outcome of the Perceived Usefulness of Product Reviews,” International Journal of Advertising, 36(2), 227-245.

[Refereed Journals: Korean]

  • 노예영 김기한* 류윤지 (2022), “메가 스포츠이벤트의 사회적 시청 행동 연구: 2018 평창 동계올림픽 트위터 메시지 속성과 온라인 커뮤니케이션 행동 분석,” 한국스포츠산업경영학회지, 27(6), 108-128, DOI: 10.31308/KSSM.27.6.108.
  • 김종호 김기한* (2022), “올림픽 시청의 사회자본 형성 효과: 사회적 대화의 매개효과와 종목 다양성의 조절효과,” 한국스포츠사회학회지, 35(1), 71-89, DOI : 10.22173/ksss.2022.35.1.5.
  • 한규현 김기한 류윤지* (2021), “프로축구 K리그 경기의 관람 수요 결정요인: 경기별 관중 수와 온라인 하이라이트 조회수에 영향을 미치는 요인 분석,” 한국스포츠산업경영학회지, 26(5), 81-95, DOI: 10.31308/KSSM.26.5.81.
  • 김종호 김기한* (2021), “유튜브 스포츠 영상 콘텐츠의 소비 결정 요인: 다층회귀모형을 통한 빅데이터 분석,” 한국스포츠산업경영학회지 26(3), 28-51, DOI: 10.31308/KSSM.26.3.28.
  • 김종호 김기한* (2021), “이단계 군집분석을 활용한 유튜브 스포츠 콘텐츠 특성 분석: 유튜브 스포츠 채널 빅데이터를 중심으로,” 한국체육학회지, 60(3), 41-59, https://doi.org/10.23949/kjpe.2021.5.60.3.4.
  • 노예영 김기한* (2020), “트위터에 반영된 2018 평창 동계올림픽의 사회적 시청 이슈 분석: 구조적 주제 모형(Structural Topic Modeling)의 적용, 한국스포츠산업경영학회지, 25(6), 1-17, http://dx.doi.org/10.31308/KSSM.25.6.1.
  • 허찬현 김기한* (2020), “2018 평창동계올림픽 개최 발표가 지역 부동산 가격에 미치는 영향: 이중차이분석 (Difference-in-Difference Analysis)을 이용한 올림픽 개최 효과 검증,” 한국스포츠산업경영학회지, 25(4), 79-95.
  • 김기한 김종호 (2019), “올림픽의 사회적 소통유발 효과: 2016 리우하계올림픽 온라인 언론보도와 댓글 분석,” 한국스포츠산업경영학회지, 24(1), 15-30.
  • 이주호 김기한* (2019), “스포츠용품 브랜드 SNS 광고의 크리에이티브 전략에 대한 효과 분석 Facebook 광고를 중심으로,” 한국광고홍보학보, 21(1), 69-102.
[Book Chapters]

[Refereed Journals: Korean]

  • 노예영 김기한* 류윤지 (2022), “메가 스포츠이벤트의 사회적 시청 행동 연구: 2018 평창 동계올림픽 트위터 메시지 속성과 온라인 커뮤니케이션 행동 분석,” 한국스포츠산업경영학회지, 27(6), 108-128, DOI: 10.31308/KSSM.27.6.108.
  • 김종호 김기한* (2022), “올림픽 시청의 사회자본 형성 효과: 사회적 대화의 매개효과와 종목 다양성의 조절효과,” 한국스포츠사회학회지, 35(1), 71-89, DOI : 10.22173/ksss.2022.35.1.5.
  • 한규현 김기한 류윤지* (2021), “프로축구 K리그 경기의 관람 수요 결정요인: 경기별 관중 수와 온라인 하이라이트 조회수에 영향을 미치는 요인 분석,” 한국스포츠산업경영학회지, 26(5), 81-95, DOI: 10.31308/KSSM.26.5.81.
  • 김종호 김기한* (2021), “유튜브 스포츠 영상 콘텐츠의 소비 결정 요인: 다층회귀모형을 통한 빅데이터 분석,” 한국스포츠산업경영학회지 26(3), 28-51, DOI: 10.31308/KSSM.26.3.28.
  • 김종호 김기한* (2021), “이단계 군집분석을 활용한 유튜브 스포츠 콘텐츠 특성 분석: 유튜브 스포츠 채널 빅데이터를 중심으로,” 한국체육학회지, 60(3), 41-59, https://doi.org/10.23949/kjpe.2021.5.60.3.4.
  • 노예영 김기한* (2020), “트위터에 반영된 2018 평창 동계올림픽의 사회적 시청 이슈 분석: 구조적 주제 모형(Structural Topic Modeling)의 적용, 한국스포츠산업경영학회지, 25(6), 1-17, http://dx.doi.org/10.31308/KSSM.25.6.1.
  • 허찬현 김기한* (2020), “2018 평창동계올림픽 개최 발표가 지역 부동산 가격에 미치는 영향: 이중차이분석 (Difference-in-Difference Analysis)을 이용한 올림픽 개최 효과 검증,” 한국스포츠산업경영학회지, 25(4), 79-95.
  • 김기한 김종호 (2019), “올림픽의 사회적 소통유발 효과: 2016 리우하계올림픽 온라인 언론보도와 댓글 분석,” 한국스포츠산업경영학회지, 24(1), 15-30.
  • 이주호 김기한* (2019), “스포츠용품 브랜드 SNS 광고의 크리에이티브 전략에 대한 효과 분석 Facebook 광고를 중심으로,” 한국광고홍보학보, 21(1), 69-102.