바로가기 메뉴
본문 바로가기
푸터 바로가기
TOP

 

교수진

최의창 교수

전공스포츠교육학
주소71-1동 512호
연락처880-7789
이메일ecchoi67@snu.ac.kr
연구분야
  • 체육교사교육 / 스포츠교육학 / 체육수업 및 코칭 / 체육전문인교육 / 무용교육 / 스포츠인문학
담당교과목
  • 스포츠 교육학, 배드민턴, 배구
학력
  • 서울대학교 사범대학 체육교육과 학사
  • 서울대학교 스포츠교육학 석사
  • The University of Georgia 스포츠교육학 박사
경력
  • 現 서울대학교 체육교육과 교수 (2008 ~ 현재) 
  • 現 대한체육회 교육위원회 부위원장
  • 現 기획재정부 국제행사 심사위원
  • 現 문체부 국가대표선수보상 심사위원
  • 現 국민체육진흥공단 스포츠가치센터건립 자문위원회 위원
  • 前 2024 강원동계청소년 올림픽조직위원회 집행위원
  • 前 서울대학교 스포츠진흥원장 (2021 ~ 2022)
  • 前 한국스포츠교육학회장 (2018 ~ 2019)
  • 前 서울대학교 생명윤리위원회(IRB) 위원장 (2018 ~ 2019)
  • 前 서울대학교 사범대학 교무부학장 (2017 ~ 2018)
  • 前 서울대학교 사범대학 학생부학장 (2016 ~ 2017)
  • 前 Physical Education and Sport Pedagogy 편집위원 (2008 ~ 2016)
  • 前 건국대학교 교수 (1998 ~ 2008)
실적

[학술지 논문] *: 교신저자

 

  • Lee, O., Euichang Choi, Son, H., Jung, H., & Jo, K. (2019). Exploring the development and optimization process of a professional development program for life skills teaching-oriented PE classes. Journal of Research in Curriculum and Instruction, 23(4), 335-345. [KCI]
  • Lee, O., Euichang Choi, Griffiths, M., Goodyear, V., Armour, K., Son, H., & Jung, H. (2019). Landscape of secondary physical education teachers’ professional development in South Korea, Sport, Education and Society, 24(6), 597-610. [SSCI]
  • Euichang Choi(2018). Philosophical inquiry in physical education and sport pedagogy: A multidimensional riview of its traditions, practices and prospect. Korean Journal of Sport Science, 29(3), 391-415. [KCI]
  • Jang, S., Park, H. & Euichang Choi (2018). Living like a physical education teachr: The process and factors of professional identity formation for dance majoring PE teachers. Korean Journal of Sport Science, 29(1), 138-153. [KCI]
  • Lee, O., Yoon, K., Euichang Choi, Son, H., Jung, H., & Lee, K. (2018). How is positive youth development understood and practiced by Korean secondary physical education teachers? A broad picture. Journal of Physical Education and Sport, 18(4), 2240-2247. [SCOPUS]
  • Lee, O., Son, H., Euichang Choi, & Lee, W. (2018). Characteristics of secondary physical education teachers’ voluntary professional development activities: Focusing on activities other than formal teacher training courses. Korean Journal of Sport Pedagogy, 25(1), 1-23. [KCI]
  • Lee, O., Euichang Choi, Jung, H., & Yoon, K. (2017). A systematic review of physical education teachers’ continuing professional development. Korean Journal of Sport Pedagogy, 24(3), 1-23. [KCI]
  • Lee, O., & Euichang Choi (2015). The influence of professional development on teachers’ implementation of the teaching personal and social responsibility model. Journal of Teaching in Physical Education, 34(4), 603-625. [SSCI]
  • Euichang Choi, Park, J-J., Jo, K., & Lee, O. (2015). The influence of a sports mentoring program on children’s life skills development. Journal of Physical Education and Sport, 15(2), 264-271. [SCOPUS]
  • Euichang Choi, Ahn, Y., & Lee, O. (2014). The Current Status and Effects of School Sports Club Participation on Positive Youth Development. Korean Journal of Sport Science, 25(4), 846-859. [KCI]
  • Hyunwoo Jung, & Euichang Choi(2015). The importance of indirect teaching behavior(ITB) and its educational effects in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy. [SSCI]
  • 최의창(2014). 기법과 심법: 교수방법의 잃어버린 차원을 찾아서. 교육철학연구, 36(3), 127-156.
  • 최의창(2014). 전인적 청소년 교육을 위한 스포츠 활용. 아시아교육연구, 15(3). 247-276.
  • 최의창 외 1명(2013). 발레정신 지도에 있어서 간접교수방법의 유형과 역할. 무용역사기록학, 30, 219-243.
  • 최의창 외 1명(2013). 통합적 발레정신 교육프로그램 개발 및 실행 연구. 한국스포츠교육학회지, 20(3), 29-52.
  • 최의창(2013). 운동을 배우면 무엇이 길러지는가? ? 운동소양 혹은 스포츠 리터러시론 -. 한국체육학회보, 100, 20-25.
  • 최의창 외 2명(2012). 발레교육의 내용으로서 “발레정신”의 개념과 구성요소. 한국스포츠교육학회지, 19(3), 47-67.
  • 최의창(2012). 전인적 선수발달과 인문적 코칭 ? 교육활동으로서 스포츠 코칭의 목적과 방법 재개념화 -. 한국스포츠교육학회지, 19(2), 1-25.
  • 최의창 외 2명(2012). 껍데기와 알맹이: 교육내용으로서 한국무용정신의 구성요소 탐색. 무용역사기록학. 26, 135-161.
  • 최의창 외 1명(2011). 창의, 인성강조 체육수업의 개념과 방법: 통합적 관점에서의 탐색. 교육과정연구, 29(1), 209-237.
  • 최의창(2011). 체육전문인 전문성의 재검토 ? 심성적 차원의 역할과 그 교육 -. 한국스포츠교육학회지, 18(2), 1-25.
  • 최의창 외 1명(2011). 운동소양의 함양: 전인교육을 위한 초등체육의 목적 재검토. 한국체육학회지, 50(1), 93-107.
  • 최의창(2011). 댄스 리터러시 혹은 무용소양 ? 문화예술교육으로서 무용교육의 목적 재검토. 무용역사기록학, 21, 139-161.
  • 최의창(2010). 스포츠맨십은 가르칠 수 있는가? – 체육수업에서의 정의적 영역 지도의 어려움과 가능성 -. 한국스포츠교육학회지, 17(1), 1-24.
  • 최의창(2009). 전인지향적 체육교육론으로서의 인문적 체육교육: 탐색적 분석. 한국체육학회지, 48(6), 243-260.
  • 최의창(2009). 코치의 인성적 자질 함양을 위한 인문적 접근탐색. 한국스포츠교육학회지, 16(1),119-143.
  • 최의창(2008). 반성적 전문체육인 양성을 위한 대학교 학부교육프로그램 개발 – 미국 우수대학 체육학과(부)의 분석을 중심으로 -. 한국스포츠교육학회지, 15(2), 1-24.
  • 최의창.(2007). 중등체육에의 통합적 접근: 학문적 접근과 서사적 접근. 한국교육과정평가원, 10(2).
  • 최의창.(2007). 체육교사교육에서의 인성교육 탐색: 현황, 동향, 과제. 한국스포츠교육학회, 14(4).
  • 최의창.(2005). 호울 스포츠와 하나로 코칭: 인문적 스포츠교육론 서설. 한국스포츠교육학회, 12(3), 97-119.
  • 최의창(2005). 가지 않은 길: 국민체육진흥과 전문체육인의 역할 재검토. 한국체육과학연구원, 16(3), 144-159.
  • 최의창 외 9명(2005). A Cross-Cultural Investigation of the Use of Teaching Styles. AAHPERD, 76(2), 193-201.
  • 최의창(2005). 통합적 스포츠지도: 하나로 수업모형의 체육교사교육에의 적용. 한국스포츠교육학회, 12(1), 1-30.
  • 최의창(2004). 중등학교 현직체육교사교육의 비판적 검토와 반성적 모형의 개발. 국민체육진흥공단 체육과학연구원, 15(3), 81-101.
  • 최의창(2004). 가장 바람직한 체육교사는 누구인가?: 체육교사교육의 최근동향과 과제. 한국스포츠교육학회, 11(2), 25-49.
  • 최의창(2002). 중등학교체육의 통합적 접근: 국제사례비교와 시사점. 체육과학연구원, 13(4), 65-84.
  • 최의창(2002). 학교내 체육수업 개선의 실질적 장애요인에 대한 중학교 체육교사의 인식과 대처전략. 한국스포츠교육학회, 9(2), 64-87.
  • 최의창(2002). 중등학교 체육수업 개선을 위한 통합적 교과조직 및 지도방법 개발. 한국스포츠교육학회, 9(1), 1-25.
  • 최의창(2001). 인문적 체육과 하나로 수업 – 대학에서의 체육지도를 위한 한 가지 접근 -. 한국스포츠교육학회, 8(2), 45-64.
  • 최의창(2001). 읽는 스포츠의 매혹 – 서사적 글쓰기를 통한 스포츠의 이해 -. 국민체육진흥공단 체육과학연구원, 12(3), 1-15.
  • 최의창(2001). 체육교사에서의 질적 연구 – 발전, 현황, 전망 -. 한국스포츠교육학회, 8(1), 25-58,
  • 최의창(2000). 21세기의 체육교사. 서울초등체육교육연구회, 15, 172-186.
  • 최의창(2000). 체육교육의 목적과 의미의 두 측면. 한국교육학회, 38(2), 221-237.
  • 최의창(2000). 체육교육의 역사적, 철학적 탐구: 현황과 과제. 한국체육학회, 39(1), 643-658.
  • 최의창(1999). 근대 학교체육교육 모형의 변천과정 분석을 통한 반성적 체육교과교육 모형의 탐색. 건국대학교 교육연구소, 23, 133-151.
  • 최의창(1999). 스포츠와 국가발전 – 두 가지 해석 -. 한국체육학회, 38(1), 75-85.
  • 최의창(1998). 학교교육의 개선, 교사연구자 그리고 현장개선 연구. 한국교육과정학회, 16(2), 373-399.
  • 최의창(1998). 전문체육인의 한가지 이상과 그를 위한 교육. 건국대학교 교육연구소, 22, 143-158.
  • 최의창(1998). 현행 중등학교 체육교과서 문제점 파악 및 개선방안 탐색. 한국스포츠교육학회, 5(1), 69-81.
  • 최의창 외 1명(1997). 스포츠교육학 연구의 발전과 전망. 한국스포츠교육학회, 4(2), 29-54.
  • 최의창(1997). 학교 체육의 정당화. 한국 교육학회, 35(4), 229-251.
  • 최의창 외 1명(1997). 경기 지도자 연수교육과정 개선 방안. 한국체육과학연구원, 8(1), 1-17.
  • 최의창(1995). 교사전문능력 개발의 합리주의적 관점과 그 대안. 한국교육학회, 33(1), 331-348.
  • 최의창(1995). 두 가지 내용과 두 가지 방법 – 체육교육내용과 교육방법의 재음미 -. 체육연구소, 16(1), 105-118.
  • 최의창(1995). 교사현장개선연구. 한국스포츠교육학회, 2(1), 91-101.
  • 최의창(1995). 생활체육지도자 연수교육 개선방안. 한국교육개발원, 22, 197-224.
  • 최의창 외 1명(1994). Research Methodologies in Sport Pedagogy. International Council of Sport Science and Physica, 3(1), 41-45.
  • 최의창(1994). 체육교육과정의 사회학적 탐구. 한국교육개발원, 21, 207-237.
  • 최의창(1992). BEYOND POSITIVIST SPORT PEDAGOGY: DEVELOPING A MULTIDIMENSIONAL, MULTIPARADIGMATIC PERSPECTIVE. Doctoral Dissertation. The University of Georgia.
  • 최의창(1988). 학문성 강조 체육교과교육 모형개발을 위한 이론적 탐색. 서울대학교 대학원 석사학위논문.

[저서]

 

  • Euichang Choi(2018). Sport Literacy. Seoul: Rainbow Books(2019 Sejong Book Awards).

  • Euichang Choi, et als.(2017). The Art of Dance in Education(Translation In Korean). Seoul: Rainbow Books.

  • Euichang Choi, et als.(2016). Inquiring into Dance Education. Seoul: Rainbow Books(2017 The National Academy of Science Book Awards).

  • Euichang Choi(2016). Wise Parents Teach Sports First. Seoul: Rainbow Books.

  • Euichang Choi(2015). National Standards for Sports Coaches: Quality Coaches, Quality Sports(2nd). Seoul: Rainbow Books.

  • Euichang Choi et al. (2013). Physical education teacher’s work at schools. Seoul: Rainbow Books.

  • Euichang Choi(2010). The Road not taken II. Seoul: Rainbow Books(2010 Ministry of Culture, Sport and Tourism Book Awards).

  • Euichang Choi(2010). Humanities-oriented physical education and Hanaro Teaching: An Introduction. Seoul: Rainbow Books(2010 The National Academy of Science Book Awards) Korean.

[학회지]

 

  • Lee, O., Choi, EC., Jung H., Son, H., Armour, K., Goodyear, V., & Griffiths (June, 2019). Impacts of a Professional Development Program on Secondary School Teachers’ Life Skills Teaching in Physical Education Classes. Paper presented at International Association for Physical Education in Higher Education Conference, Adelphi University, NY, USA.

     

  • Min, H., Choi, EC., & Lee, O. (June, 2019). The Physical Literacy Syndrome: Searching out Implications for Physical Education in Korea. Paper presented at International Association for Physical Education in Higher Education Conference, Adelphi University, NY, USA.

     

  • Lee, O., Choi, EC., Son, H., Lee, W., & Goodyear, V. (July, 2018). Physical Education Teachers’ Professional Learning in Digital/Online Contexts. Paper presented at International Association for Physical Education in Higher Education Conference, Edinburgh University, UK.

     

  • Lee, O., Choi, EC., Jung, H., & Yoon, K. (June, 2018). What research tells about PE-CPD in Korea: A review of literature. Paper presented at European College of Sport Science Conference, University of Ruhr, Germany.

     

  • Lee, O., Choi, EC., Jang, K., Park, M., & Choi, K. (July, 2015). The implementation status of Korean school sport clubs and its impacts on positive youth development. Paper presented at 2015 International Association for Physical Education in Higher Education Conference, Madrid, Spain.

     

  • Lee, O., Choi, EC., Son, H., Jung, H., & Griffiths, M. (July, 2018). Landscape of Secondary Physical Education Teachers’ Professional Development in South Korea. Paper presented at International Association for Physical Education in Higher Education Conference, Edinburgh University, UK.

     

  • EC Choi (September 2013). The Promotion of Youth Sport Participation for Positive Youth Development in Korea. 2013 UNESCO Chair International Conference, Chungju, Chungbuk, Korea.

     

  • EC Choi (July 2013). An Idea of Educating Whole Person in Physical Education: Humanities-Oriented Physical Education and Hanaro Teaching. The 2013 Tsukuba Summer Institute for Physical Education and Sport, Tsukuba, Japan.

     

  • EC Choi (August 2012). Educating sport and exercise professionals in Korea: problems and prospects for quality assurance. 63th Conference of Japan Society of Physical Education, Health and Sport Sciences, Tokai, Japan.

     

  • EC Choi (July 2012). Reclaiming the Wohle Person in Physical Education: The Hanaro Teaching Way. ). ICSEMIS 2012, Glasgow, UK.

     

  • EC Choi, HY Park, NY Kim (July 2012). The Inner Dimensions of Good Korean Traditional Dance: What Are They and How Are They Taught?. ICSEMIS 2012, Glasgow, UK.

     

  • EC Choi, JJ Park, SM Jeon (July 2012). Initiating College Students into Badminton as a Practice through Humanities-Oriented Physical education(HOPE). ICSEMIS 2012, Glasgow, UK.

     

  • EC Choi, CH Lee, T O’Donovan, D Kirk (July 2012). The Knowledge Base for Physical Education Teacher Education(PETE): A Comparative Study of University Programmes in England and Korea. ICSEMIS 2012, Glasgow, UK.

     

  • EC Choi (June 2011). The Prepration of Physical Education Teachers in Korea. ISCPES World Conference on Physical Education and Sport, Shanghai, China.

     

  • EC Choi, HY Park (June 2011). What is the content of Korean dance education? Techniques and spirit as educational content. ISCPES World Conference on Physical Education and Sport, Shanghai, China.

     

  • EC Choi, AR Hong (June 2011). What is the core content of Ballet education? Viewing ballet education through the technical and the spiritual lenses. ISCPES World Conference on Physical Education and Sport, Shanghai, China.

     

  • EC Choi, CG Yu (August 2010). What does the Ballet Teacher Teach? – Exploring the Spiritual Dimension of Ballet as the Content of Ballet Education. 2010 KAHPERD International Sport Science Congress, ChunCheon, Gangwon, Korea.

     

  • EC Choi, HY Park, JG Shin (August 2010). What is the Content of Korean Dance Education? – Understanding the Technical and the Spiritual. 2010 KAHPERD International Sport Science Congress, ChunCheon, Gangwon, Korea.

     

  • EC Choi, AR Hong, SM Hong (August 2010). Teaching and Learning the Spirit of Korean Dance: Teachers’ Practices and Students’ Perceptions. 2010 KAHPERD International Sport Science Congress, ChunCheon, Gangwon, Korea.

     

  • EC Choi (August 2009). Educating the Whole Person in Physical Education: The HOPE Way. 2009 International Conference of Korean Association of Sport Pedagogy, Incheon, Korea.

[최근연구과제]

 

  • Emphasis with the Unification Culture : Dancing the Unification(2016-2018). Funded by Ministry of Education. $30,000 (PI)

     

  • Development of a Character―Centered Subject Integration Teaching Model(2016). Funded by Seoul National University. $10,000 (PI)

     

  • Development of a Sport Integration Content for the Learning Activities of School Sports(2016). Funded by SQ Company Limited. $30,000 (PI)

     

  • Development of an Integrated Dance Program for the Cultivation of Culture and Art Literacy of Middle School Students(2015~2016). Funded by Siheung-si Gyeonggi-do. $100,000 (CO)