지도교수
김유겸 교수
사무실 : 71-1동 409호
E-mail : ykim22@snu.ac.kr
연구분야 : 스포츠 마케팅, 조직행동, 웰빙
주요경력
現 서울대학교 사범대학 체육교육과 교수
現 서울시교육청 스포츠인권위원회 자문위원
現 대한농구협회 상임이사
現 서울특별시 체육회 간행물 편집위원
現 국민체육진흥공단 체육시설안전관리 자문위원
前 Florida State University 부교수
EDITOR / EDITORIAL BOARD
- Journal of Sport Management, Editorial Board Member
- Sport Management Review, Editorial Board Member
- Sport Marketing Quarterly, Editorial Board Member
- Journal of Global Academy of Marketing Science, Editorial Board Member
- Journal of Global Sport Management, Associate Editor
- International Journal of Human Movement Science, Editorial Board Member
Refereed publication
- Biscaia, R., Yoshida, M., & Kim, Y. (2021). Service quality in spectator sport: Meta-Analytic review and assessment of its effect on spectator outcomes.
European Sport Management Quarterly. [SSCI] - Kim, Y. D., Magnusen, M. J., Kim, Y., & Kim, M. (2020). Developing a sport fan equity index.
International Journal of Sport Marketing and Sponsorship, 21(2), 247-266. [SSCI] - Ko, Y. J., Kim, Y., Kim, T., Arai, A., & & Rhee, Y. J. (2020). The Impact of perceived trustworthiness on trust and commitment: A case of boosters in university athletic program
Sport in Society, 23(2), 180-203. [SSCI] - Kim, Y., Magnusen, M. J., Kim, M., Lee, H. -W. (2019). A meta-analytic review of the factors affecting sport consumer consumption behaviors.
Sport Marketing Quarterly, 28(3), 117-134. [SSCI] - Kim, Y., & Lee, L. (2019). Common mistakes in statistical and methodological practices of sport management research.
Measurement in Physical Education and Exercise Science. 23(4), 314-324. [SSCI] - Kim, Y., Smith, R. S., & Kwak, D. H. (2018). Feelings of gratitude: Mechanism for consumer reciprocity.
European Sport Management Quarterly, 18, 307-329.[SSCI] - Kim, Y., Lee, H. -W., Magnusen, M. J., & Kim, M. (2015). Factors influencing sponsorship effectiveness: A meta-analytic review and research synthesis.
Journal of Sport Management, 29, 408-425. [SSCI] - Kim, Y., Trail, G. T., & Magnusen, M. J. (2013). Transition from motivation to behavior: Examining the moderating role of identification on the relationship
between motives and attendance. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship.14, 190-211. [SSCI] - Kim, Y., Trail, G. T., Kwon, H. H., Gacio-Harrolle, M., Braunstein, J., & Dick, R. (2012). The effects of vicarious achievement on BIRGing and CORFing:
Testing moderating and mediating effects of team identification. Sport Management Review, 15, 345-354. [SSCI] - Kim, Y., Trail, G. T., & Ko, Y. J. (2011). The influence of relationship quality on sport consumption behaviors: An empirical examination of the relationship
quality framework. Journal of Sport Management, 25, 576-592. [SSCI]
HONORS & AWARDS(Selected)
- Research Fellow, North American Society for Sport Management (NASSM), June 2011.
- Sport Marketing Case Study Competition. Sport Marketing Association, October 2010.
- University Teaching Award Nomination. Office of the Provost, Florida State University, February 2012
저서
- Kim, Y. & Choi, S. (2020). A book to read when my body is not the same as before. Seoul, Korea: Wisdomhouse.
- Kim, Y. (2018). Marketing for Sport Agents. Seoul, Korea: Parkyoung.
저술활동
- Dong-A Business Review (DBR)
- Chosun newspaper “ Yukyoum’s reading with Sport”
연구프로젝트
사업명 | 참여기간 | 발주처 |
---|---|---|
글로벌 리더를 위한 스포츠 교육과정 개설 | 2019. 7 ~ 현재 | 서울대학교 |
국제적 수준의 경기장 확보 로드맵 수립 | 2018.12 ~ 2019. 8 | 서울특별시 |
핸드볼 지도자 아카데미 커리큘럼 및 교재 개발 | 2019. 2 ~ 2019. 3 | 스포츠 인텔리전스 |
체육활동 중 안전사고 예방연구 | 2019.1 ~ 2019. 8 | 서울시학교안전공제회 |
스포츠산업 활성화를 위한 글로벌 환경 분석 | 2018. 5 ~ 2018. 8 | 한국스포츠정책과학원 |
국내외 프로스포츠 중계권 판매분석 및 가격결정구조 연구용역 | 2016.12. ~ 2017. 2 | (사)한국프로스포츠협회 |
체육시설 안전사고 사고사례 조사 및 사례집 발간 | 2016. 8 ~ 2016.12 | 국민체육진흥공단 |
국제대회급 스포츠이벤트 매니지먼트 서비스 플랫폼 개발(표준화 연계) | 2016. 3 ~ 2017. 2 | 산업통장자원부 |
스포츠안전사고 실태조사 | 2015. 10 ~ 2016. 4 | 스포츠안전재단 |
스폰서쉽을 통한 감사의 마음 유발: 이론 정립과 실증 | 2014. 11 ~ 2015. 10 | 서울대학교 |
연구실 활동
연구실 구성
박사과정: 윤석균, 김준희, 김진국, 이지호, 권경택, 오건호
석사과정: 정새해나, 등월연, 정세영, 최혁, 김예지, 범여진, 이선행, 임성중, 장소영